top of page
  • Florette Vervloet

De 3-secondenregel bij websites


Webdesigner zit op bed met een laptop op haar schoot.

Wist je dat bij het openen van een nieuwe website je slechts 3 tot 5 seconden hebt om een eerste indruk te maken? Dit is iets om rekening mee te houden, want dat wil zeggen dat als bedrijfseigenaar dit de belangrijkste seconden zijn voor je zaak.


Nu wat wil die eerste indruk nu zeggen?


Als eerste gaan mensen onbewust op zoek naar een antwoord op hun meest prangende vragen:

  1. Wie ben jij?

  2. Hoe kan je mij helpen?


Als ze hier geen antwoord op vinden, gaan ze verder naar de volgende persoon die hen kan helpen. Zie je nu waarom het echt erg kan zijn om je website te openen met: "Welkom op mijn site?" Je wil dus meteen mensen hun aandacht grijpen en hen laten zien dat ze op de juiste plaats zijn.


Als we dit kort samenvatten wil je dit doen:


  1. Je trekt hun aandacht

  2. Je wekt hun interesse op

  3. Je vergoot hun verlangen

  4. Je laat ze actie ondernemen


En dit doe je natuurlijk op een manier die ook nog helemaal past bij wie jij zelf bent, zodat je de juiste mensen laat blijven en de mensen die niet bij je passen afschrikt


Hoe maak je die goede eerste indruk?


Je site mag niet te traag zijn


Mensen hebben geen geduld meer, dus zorg voor een website die snel laadt. Ik heb zelf ook al sites verlaten omdat het te lang duurde voor ze geladen waren, ook al had ik echt iets nodig van hen. Maar dan ging ik gewoon op zoek naar een concurrent met een snellere website. En ik ben dan nog een vrij geduldig persoon; er zijn mensen die nog minder lang wachten dan ik!


Zorg voor een geweldige header


Studies hebben aangetoond dat wanneer een bezoeker op je website komt, hun ogen altijd beginnen bij de header tekst. Als je daar dus niet meteen zorgt dat mensen weten dat jij de perfecte persoon bent voor hen, zijn ze al naar de volgende site. En dat zijn die eerste drie seconden. Dus zorg voor een leuke afbeelding van jezelf om te laten zien wie je bent en maak in een oogopslag duidelijk hoe jij kan helpen. En liefst nog in woorden die ze zelf gebruiken.

Voorbeeld goede website header
Een header die duidelijk de woorden van de klant gebruikt en in een oogopslag de aandacht trekt van de juiste mensen

Maak je tekst scanbaar


Niemand leest graag hele lange lappen tekst op een scherm. Dus als je de eerste indruk hebt gewonnen, dan scrollen mensen door naar de rest van je website. Je hebt dus weer drie seconden gewonnen. Maar je klanten lezen dus weer niet alles. Zorg dus opnieuw dat bepaalde dingen uitspringen en je hun interesse opnieuw prikkelt. Zodat ze tot onderaan raken en de prijs zien. Als ze je prijs zien en ze klikken niet meteen weg.

Dan pas gaan mensen opnieuw naar boven van je pagina en lezen ze in detail. Dit is aangetoond door verschillende studies. Daarom is de inhoud van je website zeker zo belangrijk als het design. Je boodschap moet helder zijn en mensen moeten echt weten wat ze kunnen bereiken met jouw aanbod:


  • Wie je bent

  • Welke problemen je oplost

  • Hoe je dit doet

  • Wat jouw uniek maakt

  • Waarom je ideale klant bij jou wilt zijn


Als je dus in je aanbod hun verlangen vergroot om jou hun problemen te laten oplossen, ben je goed op weg om een nieuwe klant te krijgen. Die ook nog eens echt past bij jou en je persoonlijkheid.


Gebruik duidelijke call-to-actions


Als een klant overtuigd is, moet het heel duidelijk en simpel zijn hoe ze met je kunnen samenwerken. Een knop met een bepaalde actie is dus ideaal hiervoor. Bijvoorbeeld "Schrijf je in!" of "Start nu met je website". Natuurlijk werken deze knoppen alleen als je bezoeker er zeker van is dat ze bij jou gaan krijgen wat ze willen en je aanbod exact is afgestemd op hun probleem.


Dus als jij een generieke oplossing probeert te pushen naar hen, die ze al op twintig verschillende andere sites hebben gelezen en ze niet het gevoel krijgen dat jij echt begrijpt waar ze doorgaan, gaat er helemaal niets gebeuren met je knoppen.


Conclusie


Ga dus eerst je bedrijfsfundamenten onderzoeken voor je aan je website begint of hierin investeert. Het is belangrijk dat je eerst het verhaal duidelijk maakt dat je wil meegeven aan klanten op een manier dat zij hier ook interesse in hebben.


Wil je je website uitbesteden, zorg dan dat deze persoon samen met jou in je bedrijf duikt om je verhaal duidelijk en tastbaar te maken voor er een website wordt ontworpen. Want het design van je website mag nog zo mooi zijn, als je boodschap niet overkomt, haal je er niets uit. Wil je zelf aan de slag met je website, maak dan eerst je fundamenten helder. Ik kan je hierbij helpen als je wilt. In de tekentafel gaan we samen op zoek naar jouw bedrijfsfundamenten zodat jij een plan hebt om je website mee op te bouwen. Als ik een website voor jou maak, is de tekentafel hier standaard een onderdeel van!




bottom of page