top of page
  • Florette Vervloet

In 5 stappen naar een onweerstaanbare website



Florette Vervloet bouwt websites op maat

Voor je een website bouwt of laat bouwen, is het belangrijk dat je je businessfundamenten helemaal helder hebt. Daarna ben je in staat om een website te creëren die toekomstproof is én die een sterke basis vormt waarop je telkens kan voortbouwen. In deze blogpost neem ik je mee doorheen de vijf stappen om je website helemaal onweerstaanbaar te maken.



Wil je een nieuwe website? Dan wordt er vaak eerst aan het design gedacht – zelfs door professionele websitebouwers. En vaak moet het design daarna pas gevuld worden met teksten. Maar voor een website die écht goed in elkaar zit, focus je het best éérst op je content. En die content schrijven of laten schrijven, daarvoor moet je eerst een heldere visie en een concreet uitgewerkt aanbod hebben.


Start je toch zonder dit met het maken van een website? Dan zal die jammer genoeg meteen achterhaald zijn. Je groeit, je ontdekt nieuwe invalshoeken en gaat andere richtingen uit. Dat is normaal als starter, je bent nog op zoek naar wat écht bij je past. Zo verander je telkens van koers, tot je gevonden hebt waar je naartoe wil.


Investeer jij in deze fase veel tijd of geld in je website? Dan zal dat grotendeels weggegooid geld en verkwiste energie zijn. Heb je de tijd genomen om uit te zoeken wat je precies wil? Dan ben je klaar om je visie en aanbod helder te maken. Door je eigen identiteit en je merkidentiteit te onderzoeken, ontdekken we wat jou uniek maakt. En het is net die onderscheidende marktpositie die klanten aantrekt.


1. Bepaal je visie en je missie


The Golden Circle van Simon Sinek bestaat uit drie cirkels. De buitenste ring staat voor de ‘what’ – de producten of diensten die je verkoopt. De middelste ring is de ‘how’ – hoe doe je wat je doet? Dit gaat om je unieke verkoopmethode of een onderscheidende waarde die je biedt. En de middelste ring? Dat is je ‘why’. Je waarom gaat niet over het maken van winst, maar over waar je als bedrijf in gelooft en wat je drijft. En je zal merken: inspirerende bedrijven handelen en communiceren altijd van binnen naar buiten. Door dit concept toe te passen in jouw bedrijf, ontkoppel je waarom je het doet en hoe je het doet. Als je je waarom doortrekt in al je communicatie, zal je je plots wél onderscheiden.


2. Onderzoek je ideale klant


Wie is jouw ultieme favoriete klant? Welke problemen ervaart die persoon? Welke verlangens heeft die en welke woorden gebruikt die? Je maakt je website speciaal voor jouw ideale klanten. Zij moeten dan ook meteen het gevoel krijgen dat ze met jou willen samenwerken. Misschien was je een tijd geleden zelf nog je ideale klant. Denk aan de kennis die jij toen had en de zaken die je zelf opzocht. Vermijd daarom altijd vaktaal die weinig tot niets zegt. Je ideale klanten zoeken bijvoorbeeld niet naar counseling, want wellicht weten ze nog niet dat ze dit nodig hebben. Dus onthoud: verkoop wat je ideale klanten willen en geef hen wat ze nodig hebben.


3. Maak je aanbod helder en scherp


Weet je waarom je doet wat je doet? En heb je een duidelijk beeld van je ideale klant? Dan is het nu tijd om te checken of je aanbod volledig afgestemd is op hen. Wordt je klant er warm van? En past het ook in jouw visie? Communiceer je aanbod dan op de juiste manier, zodat je ideale klant het door en door begrijpt en het ook helemaal binnenkomt. Voor je je salespagina op je website creëert, is het dan ook belangrijk dat je eerst de tekst helemaal op punt zet.


4. Bepaal de structuur


Voor je je website effectief maakt of laat maken, bepaal je eerst nog de structuur. Hoe bewegen je bezoekers zich door je website? Is het allemaal duidelijk? In deze fase is het ook van belang dat je aandacht hebt voor je interne processen. Hoe komen je aanvragen binnen en wat gebeurt er als je een aanvraag binnenkrijgt? Wat doe jij precies en wat krijgt je klant? Onderzoek welke taken je steeds dubbel doet en hoe je ervoor kan zorgen dat je dit nog maar een keer moet doen.


5. Kies de passende tools


Tot slot kan je kiezen welke tools je hiervoor nodig hebt. Je hebt op dit punt nagedacht over wie je ideale klant en dus ook over hoe persoonlijk die het contact wil en hoe technisch deze persoon is. Denk zeker ook even na over hoe technisch je zelf bent. Wat wil je graag automatiseren? Neem de tijd om research te doen naar tools die passen bij jouw specifieke situatie en kies niet standaard voor de populairste optie.


Dit volledige proces alleen doorlopen kan lastig zijn, omdat je op je eigen blinde vlekken botst. Daarom help ik je graag met mijn tekentafel. Wil je daarna toch graag zelf je website maken? Dan heb je alleszins al een sterke fundering en voorbereiding. Kies je voor een website op maat? Dan is dit vooronderzoek sowieso een onderdeel van het proces.





bottom of page